Kan man som anhörig få ta del av någon annans patientjournal?

Hur får jag tillgång till anhöriga journal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som anhörig till någon annan kan få ta del av innehållet i dennes journal. Regler om detta finns i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Jag vet inte om den anhörige till dig är vid liv eller avliden. Jag kommer därför redogöra lite för vad som gäller i båda situationerna.

Om den anhörige är vid liv gäller sekretess för journalen
Om den anhörige till dig är vid liv fortfarande är denne den ende som egentligen har rätt att få ta del av sin journal, eftersom journalen omfattas av sekretess (25 kap. 1 § första stycket OSL). Detta gäller om det är inom den regionala hälso- och sjukvården. Om det däremot är fråga om en privat vårdinrättning gäller dock inte paragrafen i OSL, men det råder fortfarande tystnadsplikt i ett sådant fall.

Jag utgår från att ditt fall gäller den regionala hälso- och sjukvården och att paragrafen i OSL därmed blir tillämplig. Vid en begäran om utlämnande av journal så görs därför alltid en sekretessbedömning, det vill säga om ett utlämnande kan leda till men för patienten eller någon närstående (jämför 25 kap. 1 § första stycket OSL). Men borde oftast förstås som att ens integritet kränks på något sätt eftersom journaler innehåller känsliga uppgifter.

Du måste i så fall få samtycke från din anhörige
Om du vill ta del av journalen måste du få samtycke av din anhörige. Denne kan nämligen efterge sekretessen rörande uppgifter om sig själv (12 kap. 2 § OSL). Därför tolkar jag det som att du skulle kunna få ta del av din anhöriges journal om hen samtycker till att de annars sekretessbelagda uppgifterna lämnas ut till dig.

Jag skulle i ett sådant fall råda dig att försöka få ett skriftligt samtycke eller liknande från din anhörige så att du tydligt kan bevisa att hen samtyckt.

I annat fall skulle du kunna göra det på ett enklare sätt genom att be hen att begära ut sin egen journal och sedan läsa den med dennes samtycke.

Om den anhörige är avliden gör läkaren en prövning om skada eller men kan uppstå
Om den anhörige till dig är avliden kan du få ta del av dennes journal under vissa förutsättningar. Journalen omfattas fortfarande av sekretess men patienten kan inte ge sitt samtycke här. Därför måste det prövas om utlämnandet kan leda till men för den avlidne eller andra närstående, samma prövning som jag nämnde ovan (jämför 25 kap. 1 § första stycket OSL).

Det är som huvudregel läkaren som var ansvarig för din anhöriges vård som gör bedömningen om men för patienten eller annan kan uppkomma vid ett utelämnande. Då tittar läkaren på om det finns känsliga uppgifter eller dylikt i journalen. Denne bedömer även om du är att anse som anhörig till patienten. Vanligtvis bör i alla fall familjemedlemmar inkluderat sambo ingå i begreppet närstående, men en bedömning görs i varje enskilt fall.

Du kan läsa mer om hur du ska gå till väga för att begära ut din avlidne anhöriges journal på 1177:s hemsida, men mitt tips är att börja med att kontakta vårdinrättningen där din anhörige vårdades.

Råd för hur du bör göra nu
Om den anhörige till dig fortfarande är i livet råder jag dig att få ett tydligt samtycke om att du har tillåtelse att ta del av dennes journal. Då borde du kunna begära ut den. Annars är mitt tips att du låter din anhörige begära ut journalen själv och att du sedan kan läsa den själv genom att hen ger dig åtkomst till den.

Om den anhörige till dig är avliden är mitt råd att du kontaktar den vårdinrättning där din anhörige vårdades.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare