FrågaOFFENTLIG RÄTT27/05/2019

Kan man slippa att betala tilläggsavgiften om man glömt sitt SL-kort hemma?

Hej

Jag glömde mitt SL årskort i torsdags när jag skulle till jobbet. Som tur hittade jag ett extra kort som jag kunde använda.

Vid en extrakontroll vid Helenelund så visade sig att kortet var inställt på ungdom. Jag visste inte ens om att en sådan inställning kunde göras.

Dock så spelade det ingen roll att jag försökte förklara om vad som hade hänt. Beslutet var att fallet inte kunde avskrivas.

Är det inte överdrivet att bestraffa någon som har ett årskort och som dessutom betalar för sig, även om det var 10 kr för lite (skillnad mellan vuxenpris och ungdomspris), pga av misstag som man inte ens var medveten om.

Enligt SL ligger det på mig att ha rätt biljett men borde inte spärrmaskiner ge information som gör att jag fatta att jag åker på fel biljett.

Tack mvh x

Lawline svarar

Hej!

Jag förstår att du är frustrerad över detta då du uppenbarligen ville göra rätt för dig och betala enligt reglerna. Man kan tycka det är dumt, men SL har juridiskt inte begått något fel i min bedömning.

-SL har rätt att kräva att du kan uppvisa en giltig biljett och annars kräva en avgift( 1 § Lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik).

-Jag tror inte det går att kräva av SL att de ska ge den informationen via sina spärrmaskiner även om det vore önskvärt så att inte denna oturliga situation upprepas för någon annan. Det är istället var och ens ansvar att se till att man köpt en giltig biljett åt sig själv.

-Du kan läsa om SL:s egna regler gällande avgifter här.

Jag beklagar att jag inte kunde ge dig ett roligare besked, men jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare