FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/08/2019

Kan man slå ihop två efternamn?

Hej!

Jag och min pojkvän vill byta efternamn när vi gifter oss. Jag heter Ljung och han vill ha med sin mammas efternamn som är Wall.

Då jag inte vill heta Wall (klingar inte bra med mitt namn), tänkte jag att man kan slå ihop dem till Ljungwall. Skulle det fungera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När det kommer till efternamn finns det i Sverige en viss reglering i lag (2016:1013) om personnamn. Här finns vissa alternativ gällande byte av efternamn vid giftermål. Du kan antingen behålla ditt efternamn eller byta till ett dubbelt efternamn av ditt och din makes namn enligt 20§. Detta kan vara med eller utan bindestreck och i valfri ordning. Ett annat alternativ som finns enligt 16§ är att byta till ett av de vanligaste efternamnen som bärs av minst 2000 personer i Sverige (kan sökas här) eller att ansöka om att byta till ett nybildat efternamn.

Ljungwall är inte ett sådant efternamn som anses som vanligt. Ansöker du om att byta till ett nybildat efternamn föreligger enligt 15§ ett krav att det inte kan förväxlas med ett annat efternamn som någon lagligen bär, så länge det inte är ett sådant vanligt efternamn som bärs av minst 2000 personer. Efter en sökning här existerar redan detta namn och kan därmed inte bytas till på den grunden.

När det gäller dubbla efternamn finns ett krav på att det består av två enkla efternamn. Detta innebär enligt förarbeten (prop. 2015/16:180 s. 113) att man inte kan byta till två ihopskrivna namn, som exempelvis Ljungwall. Däremot kan du byta till exempelvis Ljung Wall.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att kontakta oss igen för vidare rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare