FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/11/2018

Kan man skydda ett efternamn?

Hej.

Har en liten fråga angående efternamn. Har ett namn som jag vill skydda hur gör jag det? Namnet är B***n och vill ha det som efternamn efter att vi skilt oss. Vill inte att någon annan skall kunna ta det .

Mvh Erik

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig så har du för närvarande ett annat efternamn men vill inom en viss framtid byta till efternamnet B***n. Jag kommer därför gå igenom förutsättningarna för att få byta efternamn i Sverige och sedan frågan om ett efternamn kan skyddas.

Hur ser reglerna för byte av efternamn ut?

Frågor om namnbyte och dylikt regleras i lagen om personnamn, även kallad namnlagen. Enligt lagen så kan man få ett efternamn antingen via födsel eller adoption men även genom byte. Byte av efternamn kan ske på många olika grunder. Utan gå in för djupt på var och en så listar jag här dom viktigaste grunderna enligt vilka man kan byta efternamn.

När byte av efternamn får ske

1. Man kan byta till ett efternamn som har anknytning till en förälder. Det kan röra sig om namn någon av föräldrarna bär eller har burit.

2. Man kan byta till ett efternamn man redan haft.

3. Man kan byta till sin makes efternamn.

4. Man får alltid byta till ett efternamn som redan bärs eller nån gång har burits av minst 2 000 personer i Sverige.

5. Man kan byta till ett nybildat efternamn. Här gäller flera krav för att byte ska få ske. Bland dom viktigaste kan nämnas att namnet inte redan ska användas som ett förnamn. Namnet ska vara allmänt lämpligt och inte väcka anstöt. Namnet inte får heller vara identiskt med eller för likt någon annans efternamn eller ett allmänt känt utländskt efternamn. Även andra hinder finns.

6. Under vissa förutsättningar kan man få byta till ett gammalt släktnamn.

Det är Skatteverket som beslutar om namnbyte. En ansökan kan göras via deras hemsida som för övrigt är mycket pedagogiskt upplagd och kan ge ytterligare svar angående förutsättningarna för att få byta efternamn.

Kan man skydda ett efternamn?

Någon allmän möjlighet att registrera ett efternamn för att hindra andra från att använda det finns inte. Däremot kan ett efternamn i praktiken få ett skydd genom att reglerna för namnbyte hindrar andra från att byta till det. Om man får godkänt av Skatteverket med att byta till ett nybildat efternamn innebär ju det att man är den enda i Sverige som bär namnet. För att ett efternamn ska bli allmänt tillgängligt att byta till måste det bäras av minst 2 000 personer i landet. Innan den punkten kan endast den närmaste familjen byta till det nybildade efternamnet.

Enligt SCB är det för närvarande 0 personer i Sverige som bär namnet B***n. Skulle du få namnbytet godkänt innebär det alltså att i princip att ingen annan kan ta namnet.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare