Kan man skriva ett äktenskapsförord under ett äktenskap inför en eventuell skilsmässa?

Hej, jag och min fru kommer att separera men kommer fortfarande vara gifta. Vi har gjort en bodelning under pågående äktenskap då jag kommer bo kvar i nuvarande bostad och min fru köper en ny. Planen är att nu skriva ett äktenskapsförord där enskilld egendom förblir egen när/om vi gör skiljsmässa längre fram.

Vid en bouppdelning blir då nuvarande bostad min enskilda annars antar jag att en bouppdelning inte har någon verkan? Har det någon betydelse nä i tiden vi skriver äktenskapsförordet? Bouppdelningen är inte gjord ännu så vi kan välja att skriva äktenskapsförord innan eller efter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning under äktenskap
Som du skriver har du och din fru gjort en bodelning under pågående äktenskap (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Det kan göras för att klargöra ägandeförhållanden under äktenskapet. Om ni väljer att skilja er ska era respektive tillgångar och skulder upptecknas så som de var när ni ansökte om skilsmässa (9 kap. 7 § Äktenskapsbalken). Det här innebär att eftersom ni redan har gjort en bodelning och klargjort era ägodelar bör denna bodelning stå fast. D.v.s. att du äger den tidigare gemensamma bostaden och din fru den nya bostaden. Däremot så kan era egendomar och skulder ha förändrats under tiden som förflutit från det att ni gjorde bodelningen tills dess att ni ansöker om skilsmässa. Det kan därför vara bra att vara på den säkra sidan och upprätta ett äktenskapsförord som ni planerar att göra.

Äktenskapsförord under äktenskap
Ett äktenskapsförord kan upprättas när som under äktenskapet (7 kap. 3 § Äktenskapsbalken). I äktenskapsförordet bestämmer ni vilken egendom som ska delas mellan er, d.v.s. är giftorättsgods, och vilken som är er enskilda egendom (7 kap 1 § Äktenskapsbalken).

Det kan alltså vara bra att upprätta ett äktenskapsförord även om ni redan gjort en bodelning ifall att ni kommer behöva genomföra ytterligare en bodelning vid skilsmässa. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt, dateras, undertecknas av er båda och registreras hos Skatteverket. Äktenskapsförordet är giltigt från och med den dag det getts in till Skatteverket (7 kap. 3 § Äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis gäller den tidigare bodelningen mellan er. Däremot kan det vara bra att ändå upprätta ett äktenskapsförord ifall att ni behöver genomföra ytterligare en bodelning om ni ansöker om skilsmässa. Äktenskapsförord kan alltså upprättas när som helst i tiden och är giltigt från och med det att det blivit registrerat hos Skatteverket.

Ni är varmt välkomna att boka tid med våra duktiga jurister om ni vill ha hjälp att formulera äktenskapsförordet.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare