FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/01/2022

Kan man skriva avtal för att förhindra att jag blir försörjningsskyldig?

Om en man och en kvinna får ett oplanerat barn tillsammans blir mannen försörjningsskyldig även om han inte vill behålla barnet. Finns det något juridiskt sätt eller överenskommelse man kan göra antingen FÖRE eller efter födseln som överlåter vårdnaden och försörjningsplikten på mamman ensam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i föräldrabalken (FB).

Försörjningsskyldighet

Det är föräldrarna som ansvarar för barnets grundläggande försörjning (7 kap 1 § FB). För att du ska bli försörjningsskyldig krävs alltså att du först och främst fastställs som fader till barnet.

Faderskap

Den som föder ett barn blir automatiskt moder till barnet. Faderskap fastställs endast automatiskt om han är gift med modern (1 kap 1 § FB). Om du och modern är ogifta krävs istället att faderskap fastställs genom en bekräftelse av barnets mor och socialnämnden, eller genom att domstolen avgör att han är far till barnet (1 kap 3 § FB).

Socialnämnden har en långtgående skyldighet att utreda vem som är fader till ett barn när föräldrarna är ogifta, eftersom det anses viktigt att barnet får känna till sitt genetiska ursprung (2 kap 1 § FB). Socialnämnden kommer alltså inhämta upplysningar från modern i syfte att försöka utreda vem som är fadern (2 kap 4 § FB).

Om du alltså fastställs som rättslig fader kommer du att bli försörjningsskyldig till barnet. Någon möjlighet att komma undan denna försörjningsskyldighet genom avtal finns inte, varken innan eller efter födseln.

För att du ska bli av med försörjningsskyldigheten krävs alltså att du blir av med ditt rättsliga föräldraskap. Det kan du endast bli genom att någon annan övertar detta föräldraskap genom en adoption. Något annat sätt att avsäga sitt föräldraskap finns inte. Så länge du är förälder så behöver du alltså betala underhåll.

Vårdnadshavare

Om du och modern inte är gifta kommer dessutom modern att fastställas som ensam vårdnadshavare (6 kap 3 § FB). För att ändra det krävs att ni ansöker om att få gemensam vårdnad om barnet.

Sammantaget

Du behöver alltså inte bli vårdnadshavare, men försörjningsskyldig kommer du att bli om du fastställs som fader. Det finns inget annat sätt att bli av med den skyldigheten än att någon annan adopterar barnet. Det är alltså inte möjligt att skriva något avtal för att på förhand undgå att behöva betala underhåll.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare