FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/05/2020

Kan man skicka brev till någon som sitter häktad?

Hej!

Min vän har suttit häktad sen november 2019 för ett brott han är misstänkt för, min fråga är jag är även misstänkt för samma typ av brott (nästan) och min vän som dom har häktat är dom stora i detta fallet, jag har inte haft någon kontakt med min vän på snart 7 månader, kan jag skicka honom ett brev till häktet eller kommer polisen då börja misstänka att vi har någon koppling med brottet osv? Jag saknar min vän så otroligt mycket och får såna skuldkänslor att jag inte har skickat brev, har skickat ett brev med det var utan något som helst namn ( så vet inte om han ens fick det?) men snälla ge mig svar.. vad ska jag göra??

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du ifall det är möjligt att skicka brev till din vän som sitter häktad.

Du kan skicka brev direkt till en person som finns hos Kriminalvården. Skriv namn tillsammans med häktets eller anstaltens adress på kuvertet.

Vet du inte på vilket häkte eller anstalt din anhörige sitter? Skriv personens namn och personnummer, om du kan det, på kuvertet med brevet du vill skicka. Personnumret behövs eftersom det kan finnas fler med samma namn. Lägg kuvertet i ett annat, yttre, kuvert och skicka det till:

Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Kriminalvården skickar sedan vidare brevet till den intagne. Om du skriver ditt namn och adress på baksidan av det yttre kuvertet skickar dom tillbaka brevet om den du söker inte finns hos Kriminalvården.

Brev till och från den intagne kan granskas för att till exempel se om det innehåller otillåtna föremål. Efter granskning förseglas kuvertet och när det delas ut får din vän veta att det har granskats.

Det kan vara så att din vän är häktad med restriktioner (dvs den häktades kontakt med omvärlden är begränsad) vilket kan innebära att brev till och från den häktade granskas av åklagaren. Det finns inget som per definition kan göra dig misstänkt för samma brott som din vän enbart pga att du skickar brev till honom. Däremot kan åklagaren granska brevet, och om det framgår något brottsligt i brevets innehåll så kan detta naturligtvis användas i en förundersökning.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare