FrågaAVTALSRÄTTGåva13/08/2018

Kan man skänka bort en ideell andel i fast egendom?

Jag äger 33 % av en villa. Kan jag ge bort ex 15% till vem jag vill? Ex min faster eller min bästa vän.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag tolkar din fråga såsom att du vill veta om det står dig fritt att skänka bort din andel i en villa. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att villan är del av en fastighet; alltså att den är fast egendom. Vidare kommer jag utgå ifrån att du inte slutit något avtal med de övriga delägarna i villan, som skulle ställa hinder i vägen för att skänka bort din andel. Jag kommer även utgå ifrån att du inte är gift.

Din egendom är din, och du förfogar över den som du vill

Huvudregeln i svensk rätt, är att den som äger ett föremål kan förfoga över det hur som helst. Föremålet kan förstöras, förändras, säljas, hyras ut, pantsättas, eller för den delen skänkas bort som gåva.

Samma sak gäller "ideell egendom", d.v.s andelar i en fastighet. Det står dig följaktligen fritt att skänka bort hela din andel i fastigheten, eller delar av den. Du kan vidare skänka din andel till vem som helst. Du behöver inte ens be om övriga delägares tillåtelse innan du fullbordar din gåva (2 § samägandelagen motsatsvis).

För att skänka bort fastighetsandelar specifikt krävs iakttagandet av viss form

I och med att det rör sig om en villa (en fastighet), krävs det dock att du iakttar vissa formkrav för att en gåva av andelen skall vara juridiskt giltig. Enligt 4 kap 1 § jordabalken (med hänvisning från 4 kap 29 § jordabalken), krävs för att en gåva av fastighet (eller andel i fastighet) skall vara giltig, att det upprättas ett gåvobrev. Gåvobrevet skall ha gåvogivares och gåvotagares underskrift, innehålla uppgift om köpeskillingen (som ju är noll, eftersom det är gåva) samt en förklaring att den specifika fastigheten varom det är fråga överlåtes på gåvotagaren.

Iakttas inte dessa formkrav, blir gåvan ogiltig (4 kap 1 § tredje stycket JB).

Sammanfattning

Du har rätt att förfoga över din egendom hur du vill, och detta gäller även "ideell egendom" i stil med en andel i en fastighet. Du kan alltså fritt skänka bort hela eller delar av din andel, och du behöver inte övriga delägares samtycke. Tänk dock på att det, eftersom det rör sig om en fastighet, krävs att du iakttar vissa formkrav, för att gåvan skall bli juridiskt giltig!

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare