Kan man skaffa pass på en svensk ambassad som efterlyst

Hej, Kan man förnya sitt pass på svenska ambassader utomlands om man är efterlyst i Sverige ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige är det Polismyndigheten som är passmyndighet med övergripdande ansvar för utfärdande av pass. Svenska ambassader (och vissa andra utlandsmyndigheter) har bara i begränsad omfattning möjlighet att utöva uppgifter som passmyndighet (2 § passlagen). Utlandsmyndigheterna utför i princip bara utlämningar av redan färdiga pass, och ansökningar om provisoriska pass (11 och 21 §§ passförordningen), men vissa ambassader ska också kunna ta emot ansökningar om vanliga pass. Du kan kontakta Sveriges ambassad i det land du befinner dig i för att undersöka detta. I regel utgör dock efterlysning ett absolut hinder från att få vanligt pass (7 § 6 p. passlagen). När det gäller just provisoriska hemresepass som söks hos ambassaderna, ska dock en sådan ansökan beviljas även om man är efterlyst (11 § passlagen).

Svaret på din fråga är alltså att du kan ansöka om ett hemresepass hos en svensk ambassad även om du är efterlyst i Sverige. Vissa ambassader kan också ta emot ansökningar om vanliga pass, men vanligtvis måste vanliga pass sökas hos Polismyndigheten i Sverige. En ansökan om vanligt pass kan dock inte beviljas om du är efterlyst i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare