Kan man se till att ens sambo får bo kvar i orubbat bo efter sin bortgång?

A + B är sambo inga gemensamma barn. Båda har barn sen tidigare. De har en bostadsrätt som ägs gemensamt 50% var. Vid dödsfall så önskar de kunna bo kvar och har önskemål om att barnen ska få vänta med att få sitt arv tills den andra har avlidit. Går det att skriva ett testamente som klarar detta, eller åtminstone bara ger barnen rätt till laglotten.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor om arv och testamente så hittar vi bestämmelser om detta i ärvdabalken.

Man får i princip testamentera fritt över sin egendom

Som utgångspunkt kan man testamentera fritt över sin egendom med vissa undantag.

Skriv ett inbördes testamente

I detta fallet skulle jag råda A och B att skriva ett inbördes testamente, i vilket det står att den efterlevande sambon ärver den bortgångna sambos andel av bostadsrätten med fri förfoganderätt. På så vis kan man säkra att den efterlevande maken får bo kvar i orubbat bo, men att efter den andra sambons bortgång så ärver barnen sina andelar.

Ett testamente får inte inkräkta på laglotten

Ett undantag från den fria testamentsrätten är laglotter. En bröstarvinge har alltid rätt till minst sin laglott, och ett testamente är ogiltigt till den delen som den inkräktar på laglotten (7 kap. 3 § ÄB). En laglott är hälften av vad arvingen skulle fått om det inte hade funnits något testamente med i bilden (7 kap. 1 § ÄB). Det kan alltså vara en god idé att se till så att testamentet inte inkräktar på laglotten.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det alltså fullt möjligt att skriva ett testamente som uppnår det du vill uppnå, så länge man tar laglotten i beaktning. Vill du har hjälp att upprätta ett testamente så kan du vända dig till Lawlines vidare rådgivning på info@lawline.se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare