Kan man sälja skuldebrev?

hej äger idag 35% aktie delägeren har 65% han vill köpa ut mig men erbjuder ett skuldbrev men problem är att jag inte tror på han med betalningen på 100000kr I månaden kan amn på nåt sälja skuldbrev eller fövandla det till faktura finns det nåt förslag om detta tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Du kan göra ett löpande skuldebrev. Ett löpande skuldebrev är att brevet är ställt till innehavaren (2 kap. 11 § skuldebrevslagen). Syftet med ett löpande skuldebrev är just att det ska omsättas lätt, att det är ställt till innehavaren innebär att den som har skuldebrevet i sin besittning är den rätte borgenären (den som har rätt att kräva betalning) och den som gäldenären (den skuldsatte) kan betala med friande verkan till. Detta innebär att du kan sälja skuldebrevet till vem du vill och den som köper skuldebrevet och sedan får det i sin besittning blir den som delägaren ska betala till.

Alltså du ställer upp ett skuldebrev på hela summan och hur det ska betalas, för enkelhetens skull, och ställer skuldebrevet till innehavaren. Då blir den som har skuldebrevet borgenär, alltså du. Du kan sedan sälja detta skuldebrev och ge hela skuldebrevet i sin helhet till den personen, och då har du fått dina pengar och din kompanjon får istället betala till den som köpt brevet. för att undvika förvirring är det fördelaktigt att säga att du sålt skuldebrevet och vem du sålt det till, så gäldenären vet vem han/hon ska betala till.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare