Kan man sälja sin andel av samägd fastighet?

Hej, jag äger ett hus tillsammans med mina 2 syskon (ärvt) de finns lån på fastigheten som vi alla 3 står på.

Frågan är nu kan jag skriva över min del på mina 3 barn som är under 18 år?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omyndiga barn kan ta emot gåva av fast egendom men detta måste godkännas av överförmyndaren i din kommun.

En samägare av en fastighet förfogar över sin andel. Du kan alltså fritt ge bort din andel av fastigheten, förutsatt att det inte finns förbud eller andra restriktioner mot detta i testamentet som gav er fastigheten eller i samägandeavtal som ni skrivit efter ni ärvde fastigheten.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare