FrågaFAMILJERÄTTGod man21/02/2022

Kan man sälja huset mot sin sambos vilja, bland annat genom en god man?

Min sambo vill anlita en god man för att tvinga mig att gå ifrån mitt älskade hus och sälja huset (Vi är inte gifta). Jag vill absolut INTE sälja ännu!

Vad gör jag?

Kan man tvinga någon att sälja genom en Gode Man? Måste inte båda vara ense?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkat frågan är det tre saker du undrar över:

- Om din sambo kan anlita en god man till dig.

- Om din gode man kan tvinga dig att sälja ditt hus.

- Om ditt hus kan säljas mot din vilja.

Jag kommer nedan förklara vad som gäller i de situationer du undrar över. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du är 18 år eller äldre och att du och din sambo har köpt huset för gemensam användning.

Endast domstolen kan utse en god man

Din sambo kan inte under några omständigheter anlita en god man till dig. Det är endast domstolen som har möjlighet att utse en god man åt dig (11 kap. 4 § FB). Din sambo har ändå möjlighet att göra en ansökan till domstolen om att domstolen ska utse en god man till dig (11 kap. 15 § FB). För att domstolen ska utse en god man till dig behöver du gå med på att det utses en god man till dig. Dessutom behöver du ha exempelvis en psykisk störning eller sjukdom för att domstolen ska kunna utse en god man till dig (11 kap. 4 § FB).

Din gode man kan inte sälja ditt hus

Om du har en god man får denne inte köpa eller sälja dina saker utan att du går med på det. Det betyder att din gode man inte heller får sälja ditt hus om du inte går med på det. Skulle din gode man ändå sälja huset mot din vilja är inte försäljningen bindande för dig (11 kap. 5 § FB).

Din sambo kan sälja ert hus efter ett domstolsbeslut

Möjligheten att sälja ditt och din sambos hus regleras i sambolagen. Eftersom jag utgår från att du och din sambo köpt ert hus för gemensam användning är huset så kallad samboegendom (3 § SamboL). Att huset är samboegendom kan vara viktigt eftersom det påverkar i vilken grad reglerna i sambolagen är möjliga att tillämpa.

Din sambo kan i första hand inte sälja ert gemensamma hus utan att du går med på det (23 § SamboL). Om du inte skulle gå med på en försäljning av ert hus kan din sambo ansöka till domstol om att få sälja huset (24 § SamboL). Om du inte har en godtagbar anledning till att huset inte ska säljas ska domstolen ge tillstånd till din sambo att sälja huset (prop. 1986/87:1 s. 138 – 139). För att svara på om du har en godtagbar anledning till att huset inte ska säljas behöver man kolla närmare på varför din sambo vill sälja huset och varför du inte vill sälja huset.

Sammanfattning och råd

Din sambo kan inte anlita en god man till dig. Om du har en god man kan inte denne sälja ditt hus mot din vilja. Din sambo kan däremot ansöka till domstol om att få sälja huset. Om det uppstår en situation där du inte vill sälja huset och din sambo därefter ansöker till domstol om tillstånd att få sälja huset rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare