Kan man sälja dockor med SHL-loggor på?

Hej .Jag har virkat dockor med SHL-loggor på.

Får jag sälja dem utan att jag bryter mot upphovsrätten?(Tänker ju då på loggorna som jag tryckt ut från nätet och sytt på dockorna?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Du kommer med all trolighet bryta mot SHL:s upphovsskydd om du skulle sälja dockor med SHL-loggor på.

Upphovsrätt

Jag har inte kollat upp specifikt om alla eller bara några av SHL-loggorna är upphovsrättsskyddade. Men på grund av att SHL-loggorna är så välkända och det bedrivs en omfattande handel med produkter med dessa loggor, så utgår jag ifrån att loggorna är skyddade.

Upphovsrätt regleras i stor del av upphovsrättslagen (URL). Lagen ger skydd för upphovsrättshavaren mot att andra använder sig av det upphovsrättsskyddade alstret (SHL-loggorna i det här fallet), 2 § URL. Detta borde särskilt bli aktuellt i ditt fall om du tänker sälja dockorna, dvs. använda SHL-loggorna inom ett kommersiellt bruk. Det finns dock vissa begränsningar av det upphovsrättsliga skyddet som innebär att det går att framställa ett fåtal exemplar för privat bruk, 12 § URL.

SHL-loggorna kan även potentiellt vara skyddade genom varumärkesskydd, enligt varumärkesskyddslagen och potentiellt även mönsterskyddade, enligt mönsterskyddslagen. Men även dessa lagar borde inte inskränka din rätt att för privat bruk framställa ett fåtal exemplar, så länge du inte använder dessa för kommersiellt bruk.

Slutsats

Du kommer med all trolighet inte kunna sälja dina dockor med SHL-loggor utan att bryta mot något upphovsskydd. Ett alternativ du har är att kontakta SHL och komma överens med dem om att du potentiellt kan använda deras SHL-loggor.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare