Kan man säga upp vikariat i förtid?

Hej! Jag skriver det här i hopp om att få svar snabbt, men jag vet att det troligtvis inte blir så. Men jag chansar! Det är så här att jag för ett par veckor sedan fick svar på en jobbintervju jag var på och hon sa att de gärna ville testa att ha mig i butiken. Jag har jobbat (eller provjobbat, vet inte riktigt) 3 dagar men jag känner verkligen att jag inte kommer klara att arbeta i just den butiken.. Mår dåligt psykiskt. Har ännu inte fått mitt avtal vilket känns som att det skjuts fram hela tiden. Jag tänkte kolla med er om jag kan säga upp mig nu innan det kommer igång på riktigt och om det isåfall är bättre att göra det så snabbt som möjligt? Tjänsten är ett vikariat eller något annat till 31 augusti. Kan jag säga upp mig nu? Känner att jag inte komma orka att vara kvar… Eftersom jag inte har nåt avtal vet jag inget om min lön, kollektivavtal, uppsägningstid m.m.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan säga upp dig innan arbetet har börjat “på riktigt” och innan du har skrivit på ditt anställningsavtal. Jag uppfattar det som att det handlar om ett vikariat, det vill säga en form av tidsbegränsad anställning.

Tillämplig lag på situationen är lagen om anställningsskydd (LAS).

Kan ej säga upp sig i förtid vid en tidsbegränsad anställning.

Vikariat är en typ av tidsbegränsad anställning som ingås för att ersätta en person under en viss tid och anställningen upphör därmed när den ersatta personen kommer tillbaka eller när tiden för anställningen löper ut (i detta fall 2023-08-31) (5 § LAS).

Huvudregeln för tidsbegränsade anställningar är att de inte kan sägas upp i förtid, utan den upphör vid det datumet som är skrivet i avtalet, med undantag för om något annat är avtalat i antingen anställningsavtal eller kollektivavtal (4 § andra stycket LAS).

Ett anställningsavtal måste inte vara skriftligt.

Ett anställningsavtal är giltigt oavsett form, det vill säga det räcker med ett muntligt avtal för att man ska anses som anställd hos ett företag. Muntliga avtal baseras på anbud och accept och kan exempelvis gå till så att arbetsgivaren frågar dig om du vill arbeta i butiken och du tackar ja. Dock finns det ett krav på att arbetstagaren inom en månad från anställningstillfället ska få skriftlig information från arbetsgivaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller förhållandet (6 c § LAS). Villkor som exempelvis anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen ska upphöra vid en visstidsanställning, ska lämnas i samband med att anställningen ingås (6 c § andra och tredje stycket LAS).

Sammanfattning

Det är svårt för mig att avgöra om ett avtal har ingåtts, eftersom jag inte har alla förutsättningar framför mig. Men eftersom det inte krävs att ett anställningsavtal ska vara skriftligt för att vara giltigt, tolkar jag det som att du har ingått ett avtal med arbetsgivaren genom att tacka ja till tjänsten och arbetat i butiken, trots att du inte har skrivit på ett avtal än. Information om anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för anställningens upphörande ska dock oavsett typ av avtal, ges i samband med anställningens ingående.

Huvudregeln när det gäller vikariat, är att det inte går att säga upp anställningen i förtid. Dock kan det vara möjligt att avtala om annat, exempelvis möjlighet till tidigare uppsägning.

Utifrån vad jag beskrivit ovan, skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med arbetsgivaren och be att få se antingen det skriftliga anställningsavtalet eller villkoren för anställningen, så att du får reda på förutsättningarna för uppsägning samt om det finns avtalat något annat om uppsägningstid än det datumet som du har angett ovan.

Jag skulle även rekommendera dig att berätta för arbetsgivaren hur du känner kring arbetsplatsen och att du inte trivs. Arbetsgivare vill sällan ha arbetstagare som inte trivs på arbetet och därför kan det vara möjligt att arbetsgivaren går med på att säga upp anställningen i förtid. Notera dock att arbetsgivaren inte har en skyldighet att gå med på detta, men det skulle kunna vara en möjlighet.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare