Kan man säga upp sitt hyreskontrakt via mail?

Är mottagningsbevis på Mail gällande för uppsägning av hyreskontrakt bostad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall du giltigt kan säga upp ditt hyreskontrakt via mail. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån hyreslagen som finns i 12 kapitel jordabalken (JB).

Uppsägning av hyreskontrakt:

Enligt 12 kapitel. 8 § JB framgår att en uppsägning ska ske skriftligen om du hyrt din bostad i mer än tre månader. Om kortare tid räcker det med en muntlig uppsägning.

Det framgår inte uttryckligen i lagen på vilket sätt den skriftliga uppsägningen ska göras. Däremot avgjordes ett sådant mål (2006-06-30 i mål nr ÖH 7877-05) i Svea hovrätt. Där hade hyresgästen sagt upp sitt kontrakt via mail varpå hyresvärden accepterade detta via mail och därmed var uppsägningen giltig.

Alltså har en uppsägning via mail godtagits som giltig. Enligt 12 kapitel. 1 § femte stycket JB framgår det att en hyresvärd inte kan avtala om villkor som är till nackdel för hyresgästen. Därför är det alltså okej.

Är uppsägningen bekräftad?

Man måste observera om hyresvärden har bekräftat uppsägningen eller inte via mail. Annars kan det uppstå svårigheter vad gäller bevisning. Enligt 12 kapitel. 8 § tredje stycket JB så börjar uppsägningstiden löpa från den dag hyresvärden delges denna. Av 18 § delgivningslagen så är hyresvärden delgiven när denne har tagit emot uppsägningen och bekräftat den.

Man kan också delge hyresvärden om man postat uppsägningen i ett rekommenderat brev av 12 kapitel. 8 § fjärde stycket JB och då börjar uppsägningstiden köpa från den dagen du postar det rekommenderade brevet.

Om hyresvärden inte har bekräftat uppsägningen som skickats via mail kan det alltså vara svårt att bevisa att denne delgivits uppsägningen. Om du då inte fått en bekräftelse börjar inte uppsägningstiden att löpa.

Slutsats:

I detta fall så kan man alltså säga upp ett hyreskontrakt via mail. Däremot måste det observeras ifall hyresvärden har godtagit detta via mail. Det är säkrare att säga upp kontraktet via ett rekommenderat brev eftersom att uppsägningstiden då börjar samma dag.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare