Kan man registrera ett samboförhållande hos Skatteverket?

Går det att registrera ett samboförhållande hos Skatteverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, man kan inte registrera ett samboförhållande hos Skatteverket. Det man däremot kan göra hos Skatteverket är att folkbokföra sig på samma adress, vilket man också ska göra om man bor tillsammans. Detta innebär dock inte att man automatiskt blir sambor.

Det är bestämmelserna i sambolagen som avgör om två personer som bor ihop räknas som sambor. Ett samboförhållande behöver alltså inte registreras någonstans, utan det räcker med att villkoren i sambolagen är uppfyllda.

Enligt sambolagen 1 § avses med sambor "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Med parförhållande avses att man ska vara tillsammans. Två kompisar som bor ihop blir alltså inte sambor i lagens mening. Att man är folkbokförd på samma adress kan alltså fungera som bevis för att man räknas som sambor.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare