FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2019

Kan man problemfritt föra in 100 liter sprit i landet?

Jag skall sälja mitt företag och gå i pension vid årsskiftet 2019/2020. Jag har under några år lagrat whisky från Mackmyra och skall nu hämta ut flaskorna i Köpenhamn, 195 st 0,5 L ( 97,5 liter totalt). Jag har ca 300 affärsbekanta som jag gjort affärer med under ca 30 år och vill då bjuda dessa på en bra avslutningsfest med mat och dryck där dessa flaskor är ämnade för. Kan jag med gott samvete åka bil till Köpenhamn och ta med dessa flaskor hem till Sverige utan problem ?

// Lennart

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om införsel av alkohol i landet hittar man i alkohollagen 4 kap. 4 §. Där står det att en enskild person över 20 år får föra in alkoholdrycker i landet om dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk eller som gåva till närstående för dennes och dennes familjs personliga bruk.

Det finns ingen närmare definition på hur mycket alkohol som begreppet personligt bruk ska anses omfatta. Inom EU används 10 liter sprit som ett riktvärde men det är möjligt att transportera större mängder än så då även andra omständigheter kan visa att spriten man transporterar är för personligt bruk.

Tullverket har som praxis att släppa igenom allting under 10 liter starksprit. Vill man transportera mer kräver Tullverket däremot att man ska kunna ge en rimlig förklaring som visar att spriten är för privat bruk. I din situation är det då främst två frågetecken som uppstår. Det första är att mängden sprit du vill transportera vida överstiger det inom EU rådande riktvärdet. Det andra är huruvida en fest där du bjuder affärsbekanta på mat och dryck kan anses vara en privat tillställning eller inte. Några tydliga lagregler eller någon illustrativ praxis som ger svar på dessa frågor finns tyvärr inte att tillgå.

Mot bakgrund av dessa frågetecken råder jag dig att kontakta Tullverket på förhand och berätta om din situation för att se hur myndigheten förhåller sig till saken. Risken är annars att Tullverket fattar misstanke om smugglingsbrott, vilket kan leda till att din whiskey blir tagen i beslag och att en förundersökning inleds.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare