FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/12/2018

Kan man polisanmäla någon som alltid kör för fort och dessutom använder mobilen samtidigt?

Hej,

jag undrar över om man kan polisanmäla någon som har en direkt ansvarslös inställning till trafiksäkerheten.

Om man, hypotetiskt, skulle ha en kompis som väldigt ofta kör högt över laglig gräns, snapar när hen kör och som inte visar någon hänsyn när man säger åt hen att skärpa sig och som konstant kör minst 20-40 km/h över hastighetsbegränsningen, skulle man kunna polisanmäla den personen om man fick tag på några av bilderna eller videorna där man ser hen filma och köra samtidigt i alldeles för hög hastighet? Finns det någon chans att det leder till åtal? Personen är på sin prövotid för sitt körkort, om det gör någon skillnad.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i trafikbrottslagen, trafikförordningen och körkortslagen.

Kan din kompis dömas för sin ansvarslösa bilkörning?
Köra bil och använda mobiltelefonen
Det är numer inte tillåtet att köra bil samtidigt som en mobiltelefon hålls i handen, t.ex. för att snapa. Det är inte heller tillåtet att använda mobiltelefonen på ett sätt som gör att det inverkar menligt på bilkörningen (4 kap. 10 e § trafikförordningen). En bilförare som gör detta kan dömas till böter (14 kap. 3 § trafikförordningen).

Köra för fort
Att överskrida hastighetsbegränsningarna är självklart inte tillåtet det heller. Det kan leda till böter. Transportstyrelsen kan även besluta om att återkalla körkortet och i så fall börjar en spärrtid löpa som anger hur lång tid som ska passera innan personen kan få tillbaka sitt körkort (5 kap. 3 § körkortslagen). Eftersom det rör sig om ett körkort med prövotid i det här fallet måste din kompis göra ett nytt körkortsprov (både kunskaps- och körprov) innan ett nytt körkort kan utfärdas (5 kap. 15 § körkortslagen).

Vårdslöshet i trafiken
I och med kombinationen av användningen av mobilen och ganska kraftig fortkörning skulle det också kunna bli fråga om vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till böter (1 § trafikbrottslagen).

Hur ser chanserna ut om du gör en polisanmälan?
Det är klart att du ska göra en polisanmälan om du upplever att din kompis begår trafikbrott. Du kan hitta mer information på polisens hemsida men du gör lättast en anmälan genom att ringa 114 14 eller genom att besöka närmaste polisstation. Det är tyvärr svårt att säga hur stor chans det är att anmälan leder vidare till åtgärder såsom åtal, eftersom en sådan bedömning görs av polis och åklagare i varje enskilt fall. Det är helt klart större chans att din anmälan leder vidare om du har tydliga bevis i form av filmer, eventuella vittnen, klara hastighetsöverträdelser m.m. så att din anmälan blir så konkret som möjligt. Görs anmälan kan det åtminstone leda till att en utredning påbörjas så att din kompis får sig en tankeställare även om utredningen i slutändan inte skulle leda till något åtal.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare