Kan man polisanmäla en förolämpning?

En dotter som har kontakt med en sk stödperson sen ngt år. Vi föräldrar kallades till möte med dottern och stödpersonen dottern kallade terapeut. Ett chockartat möte där jag som mamma fick ett brev som de tillsammans plitat ihop. Jag blev i brevet anklagad för att gått över gränsen, och att det skulle vara incest liknande art. Det stället dottern sökt till är en förening som hjälper incestdrabbade och terapeuten är själv en överlevare från sin barndom.hon har ingen annan utbildning. De ville inte höra min version. Utan hon menade att incest är ett vitt begrepp. Hon menar också att hon aldrig hjäper förövare utan bara offer.

Jag känner mig så anklagad och förtalad av dottern och denna stödperson. Det är så att det absolut inte finns någon sanning i att jag gjort något övergrepp av något slag! Och läser man brevet finns inget som egentligen är något konstigt i. Vi har levt som vilken vanlig familj som helst!

Här har stödpersonen manipulerat vår dotter att tro att något är fel. Jag hör tydligt att det är stödpersonen ord.

Dottern har mått dåligt till och från och sökt andra psykologer men googlat själv på incest hjälp. Det förstår vi inte heller!

Vår dotter har efter detta blockat våra telefoner och vill inte ha vår kontakt vi saknar henne så mycket och vi önskar hon ser vad som blivit fel. Vi har vår dörr öppen och vi vet att vi är trygga i att inget övergrepp av något slag skett.

Är det något som man skulle kunna anmäla? Ser främst mot terapeuten som eldat på?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga situationen ni sitter i, det måste vara obeskrivligt jobbigt med en sådan konflikt.

Den enda lösning jag kan se är att agerandet möjligtvis skulle kunna ses som en förolämpning. Brottet finns beskrivet i brottsbalken (BrB) 5 kap. 3 § och lyder under ärekränkningsbrotten.

Ärekränkningsbrotten är lite speciella på det viset att det är den som blir utsatt för det som måste ta ärendet till domstol och bekosta eventuella juridiska ombud och de rättegångskostnaderna som följer. Det faller inte under allmänt åtal, alltså att en åklagare driver målet annat än i särskilda fall då det finns ett samhällsintresse eller om en ärekränkning fått väldigt bred spridning. Detta framgår av BrB 5 kap. 5 §.

Förolämpningen skulle stämma in på att den här personen riktat beskyllningar eller nedsättande uttalande som består i att ni skulle vara skyldiga till incest, vilket kränkt er självkänsla eller känsla av värdighet. Det som avses här är just känslorna i subjektiv mening, alltså er egen känsla av att vara ansedd, inte en objektiv som gäller för vem som helst. Förutsättningen är dock att personen i sig, med ord eller gester, uttryckt förolämpningen.

Att leda i bevisning att er dotter är så påverkad av relationen att hon säger dessa saker enbart på grund av den andra personen måste sägas vara mycket svår. Särskilt om dottern exempelvis skulle vittna till personens fördel.

Tyvärr måste sägas att det finns väldigt små utsikter att lyckas med en talan om förolämpning utifrån situationen ni beskriver.

Förhoppningsvis inser kanske er dotter med tiden hur galet det blivit eller får nya perspektiv så att ni kan återfå er relation igen.

Lycka till och ta hand om varandra!

AnnaSara JariusRådgivare