FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2019

Kan man polisanmäla att någon har sagt "hej"?

Hej!

Under min andra (och sista) dag på praktiken, på sjukhuset, får jag vara med på ett möte som inkluderade läkare, sjukskötare, fysioterapeut, arbetsterapeut och underskötare. En specifik manlig sjukskötare hälsar på mig och min kursare vid mötet. En stund efter mötet går vi förbi arbetsrummet där denne sjukskötaren befinner sig. Jag går förbi sist och då säger han "ni hao" (hej på kinesiska) varav jag vänder mig mot honom, tittar och går vidare.

Jag undrar om detta är något man polisanmäler?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag har förstått din fråga som att en sjuksköterska som arbetat på det sjukhus du har haft praktik på har hälsat på dig genom att säga "hej". Att säga hej till någon är inte brottsligt så länge det inte har inträffat i någon hotfull situation eller liknande, och därmed finns det ingen anledning för dig att polisanmäla.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare