Kan man pantsätta sin andel i en fastighet utan övriga ägares samtycke?

Hej Lawline! Jag skulle vilja lyfta en fråga som ni svarat på vid två tidigare tillfällen, men gett motstridiga svar och jag undrar vad som gäller. Jag undrar huruvida det går att pantsätta en andel i fastighet som säkerhet för lån utan övriga samägares samtycke och medverkan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en fastighet har mer än en ägare måste samtliga ägare medverka i pantsättningen för att den ska vara giltig. Detta framgår av förarbetena till 6 kap. jordabalken, där följande (ganska krångliga formulering) kan läsas:

"[..] om fastigheten äges av flera, dessa samtliga skall göra upplåtelsen. Därest upplåtelse saknas från någon av ägarna eller upplåtelsen från en av dem - men inte från de andra - är ogiltig eller eljest utan verkan, lärer panträtt över huvud taget ej ha kommit till stånd." (Prop. 1970 s. 234 Del A.)

Det går alltså inte att pantsätta sin andel i en fastighet utan att övriga delägare samtycker och medverkar till detta. En pantsättning av en fastighet måste nämligen avse hela fastigheten. Det framgår dessutom ordagrant av lagtexten att en ansökan om inteckning inte får avse en andel i en fastighet (22 kap. 2 § tredje stycket jordabalken).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare