kan man överta bostaden trots att föredetta samägare står kvar på lånen och vilka ekonomiska stöd erbjuds till barnfamiljer?

Enskild egendom på 75% hus...fd sambo står för hela lånet. Ej råd ta över hela...

Min fd sambo som nu har flyttat ut äger 25% av fastigheten som han redan bodde i när vi träffades, han står på hela lånet själv.

Jag äger 75 % som enskild egendom som jag fick i gåva av honom för ca 6 månader sen, villkoren på gåvobrevet står det att det ej får återkallas/återtas vid seperation, vi skrev även att gåvo givaren ska fortsatt stå ensam på lånen, gåvotagaren(jag) ska även har rätt till avkastning/vinst vid ev försäljning.

Han tycker att jag ska bo kvar i huset med mina 2 barn ändå.

Problemet är att jag har kroniska sjukdomar och rörelsehinder/värk som följd och är sjukskriven en tid framöver. Av den orsaken har jag inte råd att ta över hela lånet. Ekonomin skulle däremot klara av lån på de 25% han äger. Han kan inte stå kvar på lånet i mer än några månader max.

Hans flytt kom plötsligt men väldigt definitivt pga orsaken.

Båda mina barn har har ADHD samt mild autism, blev en tuff flytt till annan kommun, skola, miljö, rutiner etc. Har kämpat för att bygga upp tryggheten igen, ordna med anpassningar både hemma och i bådas skolor, extra stöd samt andra insatser och avlastning på hemmaplan.

Hur gör jag? Vad gäller vid en sån knepig situation, har man hjälp med jurist/ombud nånstans?

Har han rätt till halva huset och jag måste ta över hela lånet om jag vill bo kvar?

Kanske inte ställt alla frågor helt riktigt men tar tacksamt emot så mycket vägledning och tipps.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du och din sambo äger en fastighet tillsammans och efter er seperation ska du ta över fastigheten. Med anledning av höga lånkostnader kan du enbart ta över 25 % av lånet men riskerar att överta hela lånet.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för innebörden av erat avtal.

Din fråga regleras i skuldebrevslagen (skrbl) och avtalslagen (avtl).

Vad innebär erat avtal?

Rent juridiskt har erat avtal en del som reglerar själva gåvan och en del som reglerar själva lånet. Om vi fokuserar på lånedelen tar jag fast på den delen där det står "(...) gåvo givaren ska fortsatt stå ensam på lånen". Jag tolkar denna delen som att din sambo har förbundit sig att stå på lånen oavsett om hen bor där eller inte.

En sådan överenskommelse måste beakta långivarens intressen (min utgångspunkt är att det är en bank som lånat ut pengar till er). Huvudregeln är att arrangemang av denna sort kräver bankens samtycke och medverkan. Det är alltså inte säkert att banken godtar en sådan överenskommelse mellan er. Lämpligen kontaktar ni banken och förvissar er om deras ställning i sammanhanget.

Finns det bidrag du kan söka för att underlätta ekonomiskt?

Försäkringskassan erbjuder bland annat bostadsbidrag för barnfamiljer. Det finns vidare vissa bidrag för föräldrar till funktionsvarierade barn. Lämpligast kontaktar du försäkringskassan för att förvissa dig om du är berättigad bidrag.

Slutsats

Vad gäller erat avtal bör ni kontakta banken och föra en dialog med dem hur ni önskar att strukturera lånen. En förutsättning för att möjliggöra för dig att bo kvar i bostaden är att du och ex-sambon kan kommer överens om en lösning i samförstånd hur nu ska strukturera upp din ekonomiska situation för att du ska kunna bo kvar. Slutligen finns det vissa bidrag som du kan söka via försäkringkassan.

Du har beställt tjänsten med telefonuppföljning och jag kommer således ringa dig idag, onsdag (10/13) klockan 13:00. Om inte den tiden fungerar får du gärna kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se så bestämmer vi en ny tid.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare