Kan man överlåta skulder?

Hej! Min pappa har använt mitt namn för att beställa grejer, abonnemang osv sedan jag fyllde 18 år (är 23 nu) vi har haft många bråk fram och tillbaka om detta och jag vet att han inte har möjlighet att betala av allt direkt och det kommer ta honom många år. Så nu har jag skulder på över 100.000kr på flera olika inkassobolag som även är påväg till kronofogden/vissa redan där . Jag har inte velat anmäla detta då jag är rädd att han kan hamna i fängelse då han tidigare har varit dömd för liknande grejer. Han har ensam vårdnad om mina småsyskon så detta går då mest ut över dem. Så frågan är går det på något sätt att föra över skulderna i hans namn utan anmälan om han går med på detta frivillig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Till en början beklagar jag den sits du har hamnat i.

Skulder kan överlåtas, men för att det ska kunna ske krävs det att din pappa går med på det och framförallt att borgenärerna, det vill säga fordringsägarna, godkänner bytet. Utgångspunkten vid gäldenärsbyten är alltså att byten inte tillåts utan borgenärens samtycke. Samtyckesregeln kan sägas följa av 1 § skuldebrevslagen samt den avtalsrättsliga principen om att avtal ska hållas (pacta sunt servanda). Det är inte vanligt att borgenärerna går med på en överlåtelse om förvärvaren, i detta fall din pappa, har sämre ekonomi än dig, men det är något du/ni får kolla med varje borgenär för varje fordring om.

Det du kan göra om gäldenärsbyten inte går igenom är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden kan nämligen hjälpa privatpersoner att fastställa skulder gentemot varandra och hjälpa till att driva in skulden. På detta sätt skulle du alltså kunna få pengar av din pappa för att kunna betala av skulderna som står på dig. Ansökan om betalningsföreläggande gör du här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html .

Hoppas du är nöjd med svaret och att det löser sig på något bra sätt!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare