Kan man överklaga transportstyrelsens beslut om spärrtid för möjlighet att ta körkort?

Min sambo dömdes för olovlig körning då han körde bil med sitt bosniska körkort här i Sverige. Han visste inte att det inte var tillåtet, men blev ändå dömd till böter. Nu, flera månader senare har han fått brev från Transportstyrelsen om att de drar tillbaka körkortstillståndet och spärrar möjligheten att få ett svenskt körkort i 6 månader. Han har redan hunnit göra riskutbildningarna och har bokat in uppkörning om mindre än en månad. Finns det någon chans att Transportstyrelsen kan ge honom bara en varning istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om transportstyrelsen har inkommit med sitt beslut finns det vad jag kan läsa mig till på transportstyrelsens hemsida en möjlighet att överklaga beslutet. Detta ska ni göra inom tre veckor från det att din sambo mottog beslutet. Här kan ni läsa om transportstyrelsens egna information kring överklagande.

Innan transportstyrelsen tar ett beslut kring denna typ av ärende så brukar man även ha fått möjlighet att yttra sig kring händelsen som föranleder ärendet. Om din sambo inte har fått göra det så kan det vara bra att i överklagan tydliggöra att din sambo inte har fått denna möjligheten och sedan ge det yttrande han önskar ge via överklagan istället. Ett yttrande kan innehålla hans syn på händelsen och omständigheter som han/ni tror kan vara till hans fördel. Jag kan tyvärr inte uttala mig om vilka omständigheter det skulle kunna vara då jag vet för lite kring händelsen, samt att varje ärende är unikt.

Jag önskar er stort lycka till och ni är varmt välkomna att ställa en ny fråga eller ringa vår gratis telefonrådgivning om fler funderingar dyker upp!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare