Kan man överklaga JO:s beslut?

Kan jag överklaga ett beslut hos JO? Om jag har anmält en handläggare på försäkringskassan för tjänstefel hos JO och dem beslutar att inte utreda anmälan och heller inte ger mig en skälig anledning när jag ber om det. Hur går man då vidare med ens anmälan för tjänstefel hos försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

JO får in flera tusen anmälningar om året. Alla anmälningar som kommer in till JO granskas av erfarna jurister. Juristerna bedömer sedan om anmälan ska utredas eller inte. Att en anmälan inte utreds, betyder inte att den har varit obefogad. En anmälan kan ibland annat skrivas av på grund av att...

- Anmälan var opreciserad eller på något sätt svår att förstå.
- Anmälan gäller missnöje med en myndighets beslut.
- Anmälan gäller förhållanden som en annan myndighet har utrett eller utreder. JO:s granskning ska inte ersätta den tillsyn och rättstillämpning som andra myndigheter ska sköta.
- Anmälan gäller händelser eller förhållanden som ligger för långt tillbaka i tiden (mer än två år sedan).
- Myndigheten har handlat korrekt eller rättat till det anmälda missförhållandet redan.
- Anmälan gäller juridiska frågor eller är en begäran om råd.
- Det inte finns tillräcklig anledning för JO att ta upp ärendet.
- Anmälan var anonym.

JO kan inte ändra ett beslut. Är man missnöjd med ett beslut så kan man överklaga till högre instans som anges i beslutet. JO:s beslut går inte heller att överklaga.

Svaret på din första fråga är alltså att du inte kan överklaga ett beslut hos JO. Som svar på din andra fråga så skulle jag råda dig att begära att Försäkringskassan omprövar beslutet. Skulle du fortfarande vara missnöjd med Försäkringskassans omprövningsbeslut så kan du alltid överklaga det till förvaltningsrätten.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare