FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/06/2015

Kan man ljuga om belastningsregistret vid visumansökan?

Hej

Om man tidigare blivit dömd för misshandel men pricken gallrats bort ur straffregristet. Kan man kryssa i "nej" i frågan om man blivit dömd när man söker visum till USA? Kan USA få tag i uppgifter från Svenska straffregristert även fast domen har gallrats bort? Vad skulle det kunna bli för konsekvenser för en privatperson om man kryssar "nej" på frågan om dem kollar upp dig?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För det första kan nämnas att det inte finns någon direktåtkomst eller liknande för amerikanska myndigheter när det gäller belastningsregistret. Det finns i och för sig möjligheter för exempelvis utländska polis- och åklagarmyndigheter samt domstolar att begära ut uppgifter ur belastningsregistret under vissa förutsättningar. Nu är det dock så att uppgifter som har enligt lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#R13) gallrats ur belastningsregistret skall förstöras och därmed i princip inte finnas kvar (proposition 2009/10:191 s.8).

Kort sagt är det inte särskilt sannolikt att det skulle komma fram om du kryssade nej på frågan. Det skall också nämnas att det så vitt jag förstår inte är några större problem med att få visum ändå så länge man bara har begått mindre brott; var misshandeln inte särskilt grov och har det bara hänt en gång behöver du sannolikt inte ljuga i ansökan. När det gäller visum görs nämligen i princip en bedömning från fall till fall, och en gammal misshandel torde inte utgöra ett problem.

Konsekvenserna om du nu skulle ljuga i ansökan och det trots allt kom fram kan bland annat bli att du blir spärrad från att söka visum under en viss tidsperiod.

I princip gäller det jag har skrivit ovan även om det du menar inte är ett visum utan ett inresetillstånd (vilket är en typ av förenklad prövning vissa länders medborgare omfattas av i och med det så kallade Visa-Waiver-programmet, se http://www.esta.us/svenska.html). Skillnaden är att du vid en visumansökan sannolikt kommer att få komma på visumintervju, vilket möjligen ger större möjligheter att beviljas visum trots den gamla brottsligheten.

Hoppas att svaret klarade upp läget något!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare