Kan man lägga till äktenskapsförord eller enskild egendom efter ansökan om skilsmässa?

Hej!

Jag är gift men vill skilja mig. Vi har inget äktenskapsförord. Om jag ansöker om skilsmässa kan då min man lägga till enskild egendom/äktenskapsförord i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga får man vända sig till äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar äktenskap. Enligt denna reglering gäller att vid upplösande av äktenskap (skilsmässa) ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen görs i sin tur med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som var den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Den dag som är avgörande för bodelningen kallas den kritiska tidpunkten (9 kap. 1 § och 2 § ÄktB).

Ett äktenskapsförord gäller från den dag då äktenskapet ingicks, om äktenskapsförordet ges in till Skatteverket inom en månad från den dag då äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsförordet först från den dag då den ges in till Skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB).

Egendom kan bli enskild till följd av exempelvis äktenskapsord eller villkor i gåva eller testamente (7 kap. 2 § ÄktB).

Sammanfattning

När man har ansökt om skilsmässa har dagen för den kritiska tidpunkten uppstått och ett äktenskapsförord därefter kommer därför inte att gälla i relation till bodelningen. Likaså kommer egendom som får till karaktären att den är enskild efter denna tidpunkt inte påverka bodelningen. Förutsatt att ert äktenskap inte ingicks för mindre än en månad sedan, kan din man alltså inte lägga till äktenskapsförord i efterhand och inte heller enskild egendom.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare