Kan man lägga ihop olika typer av tidsbegränsade anställningar för att få tillsvidareanställning?

Min fråga gäller ALVA-anställningar och andra former av tidsbegränsade anställningar inom universitetsavtalet. Jag har läst att "en ALVA-anställning som sammanlagt varit mer än två år, konverteras till en tillsvidareanställning om tidsbegränsade anställningar (vikariat, säsong och ALVA-anställning) följt på varandra utan uppehåll eller med mindre än 6 månaders mellanrum, även i de fall där tidsramen är längre än fem år." Om jag tolkar det rätt kan man bli tillsvidareanställd om man har haft till exempel två ALVA-tjänster följt på varandra på sammanlagt ett år och ett vikariat på ett år med mindre än 6 månaders mellanrum. Stämmer det? Man räknar alla former av tidsbegränsade anställningar tillsammans, tror jag, men jag vill få det bekräftat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du över innehållet i ett kollektivavtal för ett universitet. Eftersom olika universitet tillämpar olika kollektivavtal så har jag ingen möjlighet att veta vilket avtal du refererar till. På citatet låter det dock som att avtalet har samma innebörd som 5 a § 1 stycket 2 punkten i lagen om anställningsskydd.

5 a § i LAS

Just 5 a § i lagen om anställningsskydd (LAS) är otroligt svårformulerad och missförstås därför väldigt lätt. Även citatet i avtalet som du refererar till är svårformulerat och har samma innebörd som 5 a § i LAS. Jag ska försöka förklara de olika delarna av paragrafen så gott jag kan!

Första punkten i paragrafens första stycke innebär att din allmänna visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning om du har varit ALVA-anställd sammanlagt mer än 2 år under de senaste 5 åren.

Andra punkten i paragrafen (med samma innebörd som citatet i din fråga) är den som ställer till det på grund av den konstiga formuleringen. Det andra punkten innebär är att 5 årsgränsen i första punkten kan förlängas. Det innebär att om du har haft flera olika tidsbegränsade anställningar följt på varandra (vikariat, ALVA, säsong) inom vilket tidsspann som helst och du under denna period har varit ALVA-anställd i sammanlagt mer än 2 år, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Andra punkten innebär alltså inte att du kan räkna ihop olika former av tidsbegränsade anställningar och sammanlagt nå upp i mer än två års anställningstid och därigenom få en tillsvidareanställning. Du måste fortfarande ha varit just ALVA-anställd i mer än två år, men perioden kan överskrida 5 år.

Så länge de olika visstidsanställningarna tillträds inom sex månader från den föregående visstidsanställningens slutdag så anses anställningarna ha följt på varandra. (5 a § 2 st LAS)

Om du har haft olika slags visstidsanställningar följt på varandra i till exempel 8 år och under denna period varit ALVA-anställd i mer är 2 år så övergår anställningen alltså till en tillsvidareanställning. (5 a § 1 stycket 2 punkten LAS)

Det går däremot inte att räkna ihop ett års vikariat med drygt ett års ALVA-anställning för att nå upp till 2 års gränsen.

Tredje stycket innebär att ett vikariat på sammanlagt mer än 2 år under en femårsperiod övergår till en tillsvidareanställning. Det finns ingen möjlighet att utöka femårsperioden på samma sätt som med ALVA-anställningar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare