Kan man kräva hyra utan avtal?

Hej. Min ex man kräver en sk hyra på släp som jag blivit tilldelat vid bodelning. Vi har ingen överenskommelse över att betala hyra men han nämnde för ca 2 år sen att han kommer kräva 1000 kr om året i hyra . Sen när jag sa att jag kommer o hämtar släpet så vägrade han släppa det innan jag skulle betala hans sk krav på hyra o eftersom vi inte hade ngt sånt avtal o utan lov så fick jag ju inte hämta släpet från gården. Ringde även polisen o frågade om råd . Nu i höstas så kom han med ultimatum att jag måste hämta bort den före 24.9. Fick Alltså några dagar på mig o eftersom släpet stått där redan sen 2007 ( bodelningen gick igenom i slutet av 2011) så var ju släpet rejält fast i marken så blev ju en del märken på gräsmattan men var ju höst o blött o skadan kan man ju inte så förrän på våren . Nu har han skickat ett sk föreläggande via kronofogden där han kräver 6 års förvaring utav släp på hans gård a 2000 kr per år . Sönderriven gräsmatta 4000 kr o sönderkört garagetält 3000 kr . Blev en liten repa men var ju inte jag som körde. Så jag känner inte jag ska betala 12000 kr för ngt vi aldrig varit överens om o eftersom när han kom med denna krav först på 1000 kr per år o fick inte ens hämta släpet då . Så vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att släpet har stått på samma ställe sedan 2007 och att du blev ägare till det i och med bodelning i slutet av 2011. Någon gång under 2015 (för ca 2 år sedan) krävde din före detta man att du skulle betala hyra för att du inte hade hämtat släpet men detta var något som du inte gick med på och nu är alltså frågan om du har blivit betalningsskyldig eller inte.

Det finns många faktorer som kan bli avgörande för om du måste betala eller inte. Tyvärr vet jag inte tillräckligt mycket om omständigheterna i ditt fall för att kunna ge dig ett tydligt svar, men jag ska försöka förklara några grundläggande principer.

Kan man kräva betalning för något som man inte har avtalat om?

Som utgångspunkt kan man inte kräva betalning (t.ex. hyra) för något som man inte har avtalat om. Däremot kan det uppstå vissa situationer när någon som förvarar något åt någon annan kan få rätt att kräva betalning utan att det finns något avtal. Om den som förvarar något, i detta fall din före detta man, inte har kunnat utnyttja platsen själv eller behövt lägga ner kostnader på saken som förvaras eller om förvaringen har lett till en skada på någonting annat kan man ha rätt att kräva den som inte hämtat sin egendom på betalning för förvaringen. Eftersom du sedan ca 7 år tillbaka varit ägare till släpet och det sedan dess har stått kvar hos din före detta man kan det alltså finns visst fog för hans betalningskrav. Som sagt, jag vet för lite om omständigheterna för att kunna säga om han har rätt att kräva betalning i just det här fallet, men risken finns att han kan ha rätt att göra det.

Kravet på 6 års hyra och skadestånd för förstörd gräsmatta m.m.

Jag tolkar din fråga som att det var först för ca 2 år sedan som din före detta man krävde dig på pengar. Detta kan också ha betydelse för hur mycket han har rätt att kräva, eftersom han egentligen borde ha gjort detta strax efter bodelningen. Man har nämligen en skyldighet att begränsa sin skada, och därför borde han inte ha väntat så länge.

Om släpet har stått på samma plats sedan 2007 borde dessutom gräsmattan varit förstörd redan innan du blev ägare till släpet, så det låter lite märkligt att han kräver dig på så mycket pengar för en skada som förmodligen uppstod innan han ens kunde kräva något av dig.

Vad du kan göra nu

Jag kan tyvärr inte avgöra om, och i så fall hur mycket, du måste betala då det saknas en del information i din fråga. Om du tvivlar på att du är skyldig att betala och vill bestrida föreläggandet skulle jag i första hand rekommendera dig att söka mer juridisk rådgivning eftersom det finns en del oklarheter som behöver redas ut. Du är naturligtvis varmt välkommen att kontakta Lawline för mer rådgivning. Du kan antingen ringa vår telefonrådgivning eller kontakta vår juristbyrå. Dessa tjänster hittar du på vår hemsida.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare