Kan man kräva en slutbesiktning efter slutstädning innan man flyttar ut från en hyresrätt?

Rätt att begära städbesiktning

Kan man kräva få sin lägenhet bestiktad efter slutstäd när man flyttar, för att försäkra sig mot efterkrav etc

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga gäller en hyresrätt då du inte angett vilken bostadsform det gäller i din fråga. Det brukar dock vara i just hyresrätter dessa frågor aktualiseras, varav mitt svar gäller den bostadsformen. Om du bor i en annan form av bostad är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa vår gratis telefonrådgivning.

Det finns inget lagrum som reglerar hur besiktningen ska gå till, därmed är det tyvärr så att du inte har någon laglig rätt att kräva att du får besiktningen utförd innan du lämnar tillbaka nycklarna för hyresrätten. Däremot är det ett starkt råd att försöka komma överens om att ha en gemensam slutbesiktning när flyttstädningen är klar, där både du och hyresvärd kan närvara. Men det finns tyvärr inget sätt för dig att kräva det, utan vill hyresvärden besikta efter att du lämnat nycklarna så kan hen välja att göra det.

Vid det fall att din hyresvärd sedan skulle komma med en faktura för att den finne din flyttstädning otillräcklig eller att lägenheten är i ett för dåligt skick så bör du bestrida fakturan. Då faller det på hyresvärden att bevisa att bevisa att det den påstår stämmer. I värsta fall kan detta då leda till en hyrestvist i hyresnämnden.

Ett till tips är att fotografera lägenhetens skick precis innan du lämnar den, så kan du styrka hur den såg ut när du hade städat och gjort den iordning för avflytt.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare