FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/12/2019

Kan man kräva att få sitt personnummer på ett kvitto?

Kan en kund kräva att få sitt personnummer på ett kvitto?

Det gäller massage och kunden vill ha ett kvitto med personnummer på för att få ut friskvårdsbidrag från sin arbetsgivare. Kan jag i så fall skriva dit det för hand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kunden har inte rätt att kräva att få sitt personnummer bifogat på kvittot, det finns inget lagstöd för ett sådant påstående. Däremot är du fri att skriva dit hans personnummer för hand eller via det kvittosystem du använder.

Lämpligen signeras kvittot av båda och att du bifogar kontaktuppgifter om arbetsgivaren har några frågor.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare