Kan man kräva att en f.d. sambo betalar av ett lån som hen inte står på?

Hej Jag tog ett privatlån för att betala min dåvarande sambos skuld. Lånet står på mig. Nu har vi separerat. Kan jag kräva pengar från honom om han inte vill betala? Hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om ett samboförhållande, kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) för att besvara din fråga, se 1 § SamboL.

Betalningsskyldighet

Huvudregeln är att den som lånar pengar av en bank eller liknande är s.k. låntagare och är den som bär ansvaret för skulden. Det är denna person som ska betala av lånet och kan därför inte kräva att en tredje person, t.ex. en före detta sambo, betalar av det i stället. Med tanke på att du skriver att lånet står på dig, utgår jag ifrån att det inte finns någon medlåntagare och därmed blir heller inget undantag aktuellt i ditt fall.

Lånets betydelse vid bodelning

Du nämner att ni separerat, vilket gör att skulden får betydelse vid en bodelning mellan er. När ett samboförhållande upphör så ska samboegendom, på begäran av någon av er, fördelas er emellan med utgångspunkt i egendomsförhållandena vid det tillfälle då samboförhållandet upphört, se 8 § SamboL.

Enligt 12 § SamboL ska först och främst sambornas andelar i samboegendomen beräknas. Vid denna beräkning ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som sambon hade vid tidpunkten då samboförhållandet upphörde, se 13 § SamboL. Vad som sedan återstår av samboegendomen ska därefter läggas samman och till sist fördelas lika mellan er, 14 § SamboL.

Vad som gäller i din situation

Om jag har förstått rätt så är det du som står på lånet, vilket gör att du även är ansvarig för det. Du kan alltså inte kräva att din före detta sambo betalar av lånet, så länge hen inte är medlåntagare (vilket jag utgått ifrån att hen inte är).

Däremot får lånet betydelse om samboegendomen ska fördelas mellan er vid en bodelning, eftersom skulder ska avräknas från samboegendomen före det fördelas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare