Kan man köra för långsamt på en motorväg?

Min väninna körde på en tvåfilig motorväg i vänster körfält i 110 km/h. Hon skulle svänga av vid en avfart till höger. Det var dock helt fullt med lastbilar i hela högra körfältet. Hon saktade ner från 110 till 50. Bilarna bakom var tvungna att bromsa in. Därefter blev hon framsläppt till höger körfält och kunde ta avfarten. Gjorde hon något fel utifrån ett juridiskt perspektiv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lägsta hastighetsgräns på motorvägar. I 3 kap. 16 § trafikförordningen anger man dock att en förare inte utan giltigt skäl får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. I 3 kap. 43 § trafikförordningen anger man dessutom att en förare endast får byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

Din väninna kan anses ha bromsat in för hastigt, hindrat andra förare och att detta skett med fara för andra vägtrafikanter. I en sådan situation där man inte kan byta körfält utan att skapa onödiga hinder för bilarna omkring så borde man fortsätta köra i samma körfält och vända tillbaka vid första bästa tillfälle.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare