Kan man köpa en lägenhet utan att få godkännande från sin man?

Hej! jJag vill köpa en lägenhet för mina pengar, måste min man godkänna det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den tillämpliga lagen i din situation blir äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB).

Det är fritt fram att köpa lägenheten utan godkännande

Svaret på din fråga är att det går hur bra som helst att köpa en lägenhet utan godkännande från din man. Anledningen är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Med andra ord kan man som maka införskaffa sig i princip vad som helst, du kommer exempelvis att bli ägare av bostadsrätten.

Ägarförhållandet kan förändras om äktenskapet upplöses

Förhållandet kan dock ändra sig dagen då någon av er skiljer er eller går bort, vilket kallas att äktenskapet upplöses. I en situation då äktenskapet upplöses görs en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). En bodelning innebär att man lägger ihop makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Vad som utgör giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). En egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord, testamente eller gåva (7 kap. 2 § ÄktB). Slutligen är det viktigt att poängtera att vid en bodelning, är huvudregeln att all egendom delas på hälften enligt hälftendelningsprincipen (11 kap. 3 § ÄktB).

Rekommendationer

Det vill säga, om du inte gör lägenheten som du köper till enskild egendom, så kommer lägenheten att kunna ingå i bodelningen vi en eventuell skilsmässa. Mitt tips till dig är därför att göra lägenheten till enskild om du inte vill att den ska ingå vid en eventuell framtida bodelning.

Sammanfattning

Det är fritt fram att köpa en lägenhet om du vill, utan godkännande från din man. Kom dock ihåg att om äktenskapet upplöses, och egendomen inte är din enskilda, så ska den ingå i bodelningen eftersom den då är giftorättsgods. Det betyder att din man har lika stor rätt till den som du har.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare