FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning15/04/2019

Kan man köpa en del av en fastighet utan att klyva fastigheten?

Hej!

Jag och Sambon ska köpa upp en gård och flytta dit. Sambons pappa och hans 2 syskon äger det. Till fastigheten hör det skog men skogen ska dom ha kvar och vi ska ha gården.

Hans pappa har hört att man kan skriva ett kontrakt på visst många år att vi "delar upp fastigheten" utan att behöva ta dit lantmäteriet för att det ska bli en annan betäckning och så. Finns det ett kontrakt att skriva istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga

Kan man dela upp fastigheten utan att kontakta lantmäteriet?

När man köper en del av en fastighet så har man 6 månader på sig att ansöka om fastighetsbildning, gör man inte det så blir köpet ogiltigt(4 kap 7 § Jordabalk). Man kan alltså inte dela upp fastigheten i några år utan att ansöka om fastighetsbildning hos lantmäteriet.

Köpa andel av fastighet

Det är möjligt att äga en andel av en fastighet, det vill säga att ni köper en del av fastigheten. Ni blir då samägare och äger hela tomten gemensamt (1 § Lag om samäganderätt). Tomten förblir en hel tomt.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare