Kan man köpa en bil utan att ha körkort?

Kan man köpa bil utan att ha körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tillåtet att en person äger en bil utan att ha körkort. Detta innebär att trots avsaknad av körkort så får man stå som registrerad ägare på en bil i trafikregistret hos Transportstyrelsen. För att få köpa en bil så krävs det dock att köparen är myndig, då den typen av köpeavtal kräver det. Skulle köparen vara under 18 år så kan han eller hon endast ingå i ett köpeavtal om dennes vårdnadshavare står med som registrerad ägare av fordonet. Det är vårdnadshavaren som har ansvaret för att teckna försäkringar samt betala avgifter. Den tillåtna åldern för att ta körkort i Sverige är 18 år, och det är först då som man kan ingå avtal om bilförsäkring själv. Alla bilar som är påställda måste vara försäkrade med minst en trafikförsäkring enligt trafikskadelagen.

Sammanfattning:

Du får äga en bil utan att ha körkort, men du måste vara myndig för att köpa den. Är du under 18 år så måste även dina vårdnadshavare stå med som registrerade ägare av bilen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare