FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/09/2022

Kan man komma in på polisutbildningen och ta examen om man är dömd för straff och det står kvar i 10 år?

Tusen tack för svaret men kan man plugga till polis och ta examen även om man är straffad och straffet står kvar i 10år men att man kan ta polis examen men kanske inte kunna jobba som polis förens straffet har passerat sin tidsgräns

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag förklara vilka antagningskrav det är för att bli polis och sedan bedöma vad som bör gälla för någon som är dömd till brott och straffet står kvar i 10 år. Därefter kommer jag bedöma hur det fungerar att söka jobb när det finns kvar i registret att man har begått brott och straffet står kvar i 10 år.

Vilka är antagningskraven?

Det är på polisens hemsida som antagningskraven finns. Kraven är att man ska vara svensk medborgare,18 år, ha fyllt 18 år när du ansöker. giltigt svenskt körkort (B-behörighet) för manuell växel, behörigheter, simkunnig, fysiska krav, medicinska krav, psykologiska krav och godkänd säkerhetsprövning. Behörigheterna avser krav på utbildning. Det finns många olika vägar rent utbildningsmässigt för att ha behörigheten till att bli polis. Vid funderingar kring detta hänvisar jag dig till polisens hemsida

Säkerhetsprövningen

Jag kommer nedan bedöma kravet på godkänd säkerhetsprövning då det omfattas i din fråga. Information om säkerhetsprövning finns i Säkerhetsskyddslagen

En säkerhetsprövning syftar till att klarlägga om en person kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt. Vid säkerhetsprövningen ska sådana omständigheter beaktas som kan antas innebära sårbarheter i säkerhetshänseende (3:2 Säkerhetskyddslagen)

Uppgifter om den kontrollerade från belastningsregistret får hämtas (3:14 3st Säkerhetsskyddslagen). Om straffet står kvar i 10 år så tolkar jag det som att det finns i belastningsregistret. Detta medför att polisen kommer överväga om de anser dig som lämplig i och med straffet, det vill säga om du godkänns i säkerhetsprövningen

Vad gäller i ditt fall?

Jag kan direkt säga att jag inte har ett exakt svar på din fråga då det finns faktorer som påverkar hur polisen gör sin bedömning i ditt särskilda fall. Det framgår inte att en person inte får ha något i sitt register, vilket medför att det säkert beror på vilket brott det är du har begått. Därför bör du försöka att ansöka!

Om det är så att du kommer in och klarar utbildningen så bör varje enskild arbetsgivare bedöma om du är lämplig för den anställning du söker inom polisväsendet.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare