FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2020

Kan man klara sig undan med en varning istället för indraget körkort vid rattfylla?

kan man klara sig undan med en varning istället för indraget körkort när man blivit stoppad med0.34promille och 0.17 mg i utandningen jag är 64 år gammal och yrkeschaufför i hela mitt liv körde bilen hem från kompis på skogsväg hem i 10 minuter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rattfylleri
För det första finna det olika brott, rattfylleri (mellan 0.2 och 1.0 promille) samt grovt rattfylleri som ligger på värden över 1.0 promille.

Lägg märke till att vid sådana här brott så startas det två olika processer, ett straffrättsligt (domstolen) och ett ärende hos Transportstyrelsen angående körkortet. Vid rattfylleri brukar det straffrättsliga utfallet oftast vara förenat med dagsböter, medans det vid grovt rattfylleri det kan bli aktuellt med fängelse som påföljd.

Varning eller indraget körkortet?

Generellt sätt kan man säga att i de flesta fall leder rattfylleri till att körkortet återkallas. Men när det rör sig om låga halter som 0.2–0.3 promille (0.10-0.15 mg i utandningen kan man klara sig undan återkallelse och endast få en varning. Eftersom dina värden ligger precis över dessa riktvärden är det svårt att säga exakt hur utfallet blir i ditt fall. Det går åtminstone inte att utesluta att du kan klara dig undan med endast en varning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare