Kan man jämka äktenskapsförord?

Min man vill skiljas .Vi har 6 månaders betänketid. Till min fråga .Vi har varit tillsammans i 7år .Sambos sen 2013.Gifte oss 2017.Han ordnade ett äktenskap förord som jag inte tyckte va skäligt då 70 procent av huset ska tillfalla enskild egendom till honnom. Och 30 procent vara giftorätt. Vårat bröllop blev ogiltigt då vår förrättare licens hade gått ut.Vi skulle då skriva på ett papper att vi skulle förbli gifta.Han vägrade om jag inte skrev på äktenskapsförord. Jag skrev på och nu vill han skiljas. Kan jag jämka äktenskapsförord?mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning och äktenskapsförord finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Man kan jämka äktenskapsförord eller ett villkor i ett äktenskapsförord om det är oskäligt hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt (12 kap 3 § Äktb). Detta är en svår bedömning och jag skulle behöva mer information för att kunna med någon säkerhet spekulera i hur en eventuell tvist om detta skulle sluta. Generellt kan man säga att det i sig inte är fel att skriva att all (eller en stor del) av en egendom ska vara enskild. Ägde han huset själv innan ni gifte er kommer därför troligen inte äktenskapsförordet kunna jämkas. Centralt blir bland annat om han ägde huset själv innan ni gifte er eller om du ägde en bit eller hela.

Boka gärna en tid med en av våra jurister "här" så kan vi lättare föra en dialog kring vad som hänt och hjälpa dig närmare.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare