Kan man inneha både hyresrätt och hus samtidigt?

Jag bor i Stockholm i en bostadsrätt och funderar på att köpa hus som investering för att sen hyra ut bostaden, alternativt att jag använder huset som verksamhet (yoga studio, hälso center). Jag vill bo kvar i min hyresrättslägenhet. Har jag rätt till det? Eller har min hyresvärd rätt att säga upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du för närvarande bor i en hyresrätt och att du önskar att bo kvar där även efter att du förvärvar huset.

Giltiga skäl för uppsägning av hyresavtal
Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB). Hyresgäster har ett starkt skydd av lagstiftningen och det krävs mycket till för att hyresvärden ska ha rätt att säga upp hyresavtalet. Exempel på när uppsägning kan bli aktuellt är om hyresgästen inte betalar hyra, hyr ut bostaden i andra hand utan tillåtelse eller annars missköter sig på ett allvarligt sätt (12:42 JB). I sådana fall kan avtalet sägas upp med omedelbar verkan (12:6 JB).

Bedömning i ditt fall
Det finns inget hinder mot att både ha en hyresrätt och ett hus samtidigt. För att hyresvärden ska ha rätt att säga upp ditt hyresavtal krävs det att du har brutit mot kontraktet på något sätt. I 12:42 JB finns en uppräkning av de situationer när hyresvärden har rätt till att säga upp hyresavtalet, du kan läsa detta HÄR. Om ingen av dessa situationer föreligger, så har hyresvärden alltså ingen rätt till uppsägning av ditt hyreskontrakt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare