FrågaAVTALSRÄTTGåva13/10/2020

Kan man i ett gåvobrev fastställa att gåvan ska vara enskild egendom?

Kan man i ett gåvobrev gällande lösöre (pengar) fastställa att gåvan skall vara enskild egendom? Är det giltigt enligt lag?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan man i ett gåvobrev gällande lösöre fastställa att gåvan skall vara enskild egendom?
Det korta svaret på din fråga är ja. Det går alldeles utmärkt att skriva att gåvan ska utgöra enskild egendom som ett villkor i gåvobrevet. Det är giltigt enligt lag. Eftersom din gåva består av pengar som din gåvotagare förmodligen kommer spendera, kan det vara lämpligt att ytterligare stärka skyddet för gåvan. Det kan du göra genom att skriva med i gåvobrevet att även avkastning från den enskilda egendomen samt surrogat, dvs. det som träder istället för egendomen ska omfattas och utgöra enskild egendom.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare