Kan man i äktenskapsförord själv bestämma hur stor andel av en egendom som ska vara enskild egendom?

Äktenskapsförord:

Kan man själv bestämma procent-andelen av en egendom när man skriver äktenskapsförord till förmån för sin make?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att i ett äktenskapsförord själv bestämma hur stor andel av en viss egendom som ska utgöra giftorättsgods och hur stor andel som ska utgöra enskild egendom.

Det är fullt möjligt att i ett äktenskapsförord själv bestämma andelen. Det är exempelvis möjligt att bestämma att 20 % av egendomen ska vara giftorättsgods och 80 % enskild egendom. Äktenskapsförord gör det alltså möjligt för makar att själva reglera vilken egendom (eller andel av egendom) som ska ingå i en eventuell bodelning. Vidare ska äktenskapsförordet vara skriftligt, daterat och undertecknat av båda makarna. Det ska även registreras hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare