Kan man hyra en lägenhet samtidigt som man äger en lägenhet utomlands?

Hej,

Jag har en fråga om man Får vara hyresgäst i Sverige och samtidigt äga lägenhet utomlands ? Är det skillnad i reglerna mellan Göteborg och Stockholm? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, man kan vara hyresgäst i Sverige samtidigt som man äger en lägenhet utomlands och detta gäller oavsett var du bor i Sverige (dvs. det spelar ingen roll om det är Göteborg eller Stockholm). Anledningen till detta är att det inte finns något lagligt hinder som begränsar din möjlighet att hyra en lägenhet om du äger lägenheter utomlands. Däremot ska det nämnas att ett hyresförhållande grundar sig på ett avtal och att ett avtal kräver att både du (hyresgästen) och hyresvärden är överens, så det beror på huruvida hyresvärden godtar det. Man kan alltså säga att det inte finns ett lagligt hinder mot att en hyresgäst även äger en lägenhet utomlands men att det beror på vilka villkor hyresvärden ställer upp för att hyra ut lägenheten.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare