Kan man hindra barnen från att träffa exets partner?

Jag och min fru är separerade sen ett tag tillbaka.

Kan mitt ex bestämma vem våra barn träffar när barnen är hos mig. Pappan?

Vi har lika delad vårdnad.

Problemet är att mamman inte tycker om min nya partner och anser att hon är skadlig för barnen. Men samtidigt vet hon att jag aldrig skulle utsätta våra barn för medveten fara på nåt sätt.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För föräldrar som har gemensam vårdnad gäller att alla beslut som fattas kring barnet, ska huvudsakligen fattas gemensamt av vårdnadshavarna, med hänsyn till vad som är bäst för barnet. Omvänt kan man säga att vardera förälder har rätt att säga nej till beslut som fattas av den andre, en form av ”vetorätt”.

Det finns dock vissa inskränkningar i detta, bland annat under de tidpunkter barnen bor hos den andre via växelvis boende. Då har ”boendeföräldern” ett större mandat att fatta beslut om enklare saker, så som mat, kläder, sysslor, kortare utlandsresor osv., detta för att undvika att behöva fråga om lov för triviala saker. I den här rätten ingår att bestämma med vilka barnet umgås och vilka som är i ens egna hem, så länge barnen är bekväma med umgänget och känner sig i övrigt säkra.

Det är inte ovanligt att ena vårdnadshavaren efter en separation har dessa invändningar, men det är alltså inget hon kan framtvinga laglig väg om inte barnen känner sig otrygga. Umgänge och vårdnad är till för barnens skull och rätten tillhör primärt dem. Så länge detta respekteras, ska det inte vara några problem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare