Kan man hävda felskyltad parkering om det saknas skyltar från vissa infarter?

Min kompis lånade min bil och parkerade i ett område med p-skiva på privat mark. Tyvärr fick han en kontrollavgift pga min gamla p-skiva låg i vindrutan och skräpade (ej inställd). Min kompis åkte via en angränsande parkering, ca 20 m via en mindre asfalterad väg som nog ingen har räknat med att man kan köra in ifrån. Kör man från det hållet ser man inte parkeringsskylten om p-skiva eller några andra skyltar öht. Till saken hör också att området precis gjorts om från helt oreglerat och gratis till p-skiva. Kan man hävda att det är felskyltat på platsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skyltning på en parkeringsplats kan jämställas med avtalsrättens anbud och att en accept sker när bilföraren passerar skylten. Ingåendet av avtalet sker således genom handlingen att köra in och ställa upp bilen.

I ert fall vet jag tyvärr inte hur det såg ut på parkeringen, men det är möjligt att argumentera för att det varit så bristfällig skyltning att det inte ska utdelas någon p-bot. Min rekommendation är att ni överklagar p-boten och förklarar omständigheterna, hur det såg ut på platsen och eventuellt även fotografera för att bevisa det ni anför.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare