FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2019

Kan man häva köp av valp från privatperson?

Kan man häva ett valp köp från en privat person?

Säljaren hade inget SKK avtal med föreningen. Jag fick bara ett kvitto på priset, vaccinationsintug och chippnumret.

Har man rätt enligt lagen att häva köpet och få tillbaka sina pengar.

MVH

Lotfi Gouissem.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstår frågan rätt så har du köpt en hund av en privatperson, men ångrar nu ditt köp eftersom säljaren inte hade avtal med svenska kennelklubben (SKK). Då ni båda är privatpersoner så gäller det som ni avtalat vid själva försäljningen. Har ni avtalat att ett villkor för köpet är att säljaren skulle ha ett avtal med svenska kennelklubben, är det möjligt att häva köpet eftersom det föreligger avtalsbrott. Avtalet kan även ogiltighetsförklaras, tex pga säljaren undanhållit information och därav medvetet vilselett dig.

Föreligger inte något sådant, och säljaren har följt det avtalet som ni har gjort, och SKK avtal inte var något som ni avtalade om, så är det nog svårt att häva avtalet.

Hoppas du fick nåorlunda svar på din fråga,

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare