FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/01/2020

Kan man häva ett kontaktförbud?

Mitt ex har kontaktförbud gentemot mig. Var ska jag vända mig om jag vill avbryta detta? Han har inte hört av sig på typ 6 månader och befinner sig i annat land

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kontaktförbud finns stadgade i lag om kontaktförbud som är tillämplig lag för din fråga.

Åklagaren får häva eller ändra ett beslut om kontaktförbud om det på grund av ändrade förhållanden finns skäl till det (23 §). Frågan kan tas upp på åklagarens egna initiativ eller på begäran av någon av parterna.

För att häva kontaktförbudet kan du kontakta åklagaren och meddela de ändrade eller nya omständigheterna som du anser utgör grund för hävande av kontaktförbudet. Bestämmelsen stadgar att åklagaren får ändra beslutet, men inte att hen måste. Om man blir missnöjd med åklagarens eventuella beslut att inte häva kontaktförbudet kan beslutet överklagas och prövas av domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare