FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/03/2021

Kan man häva en adoption?

Hej! Min kompis adopterade ett barn från Sydkorea för 16 år sedan. Barnet var då en nyfödd bebis. Nu har han lyckats komma i kontakt med sina biologiska föräldrar som vill ha honom tillbaka. Barnet själv önskar också det. Han talar flytande koreanska. Min fråga är därför om det är möjligt att upphäva en adoption som vunnit ´´laga kraft´´? På pappret står det att han adopterades bort för att föräldrarna var fattiga och inte kunde försörja honom, men nu har det visat sig att han stals från de av läkare på BB som sedan sålde honom vidare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar din kompis situation! Svaret på frågan är att en genomförd adoption inte kan upphävas. Om personen i fråga inte längre vill ha adoptivföräldrarna som sina föräldrar/vårdnadshavare är lösningen att barnet istället får adopteras av någon annan.

Av din fråga framgår inte personens ålder exakt. Om denne är 18 år eller över kan han och de biologiska föräldrarna ansöka om adoption själv här i Sverige. Om han är under 18 år krävs som att adoptivföräldrarna samtycker för att någon annan ska kunna adoptera honom, om inte något undantag föreligger. Om de inte har något emot att han vill bli adopterad av sina biologiska föräldrar kan de inleda processen när de önskar. Om de skulle motsätta sig kan processen ta tid eller mest troligt hindras. Om personen snart fyller 18 år skulle de kunna vänta till då för att undvika inblandning av adoptivföräldrarna.

I 4 kap föräldrabalken regleras adoption och det är någorlunda lättläsligt och jag rekommenderar dig/er att ta del av bestämmelserna.

Mer om regleringen för person under 18 år:
4 kap 8 § anger att ett samtycke behövs från barnets vårdnadshavare om denne ska adopteras av någon annan, om inte vårdnadshavaren är förhindrad genom tex psykisk sjukdom, vistas på okänd ort eller om det finns synnerliga skäl. Så om inga särskilda omständigheter föreligger kring vårdnadshavarna och de inte samtycker kommer inte barnet (din kompis) att kunna bli adopterad av de biologiska föräldrarna.

Om över 18 år:
4 kap 4 § reglerar adoption av vuxna, alltså de som fyllt 18 år. Det ska finnas särskilda anledningar till varför man genomför en sådan adoption. Hänsyn tas till förhållandet som de som ansöker har till varandra. I ert fall torde det inte vara några hinder, det är förståeligt
varför de ansöker om adoption och lämpligt om de önskar detta.

Jag kan även råda din vän till att fundera kring de rättsliga konsekvenserna av en adoption. Om din kompis blir adopterad av sina biologiska föräldrar försvinner det rättsliga bandet till hans adoptivföräldrar här i Sverige. Exempelvis kommer han inte längre ärva enligt lag eller ha rätt till sin laglott vid framtida arv. Föräldrarna kan givetvis testamentera eller ge bort egendom till honom ändå, men det är rättsliga verkningar värda att fundera över.

Ansökningen om adoption görs hos tingsrätten som ens kommun tillhör. Tingsrätten har ofta blanketter på deras hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare