FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2018

Kan man hamna i fängelse om man kör utan körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen om att köra bil utan körkort hittar du i 3§ Lagen om straff för vissa trafikbrott

Om man kör bil utan körkort med avsikt så är detta olovlig körning. Konsekvensen är främst böter om du blir tagen av polisen för olovlig körning. Det finns dock situationer där konsekvensen kan bli fängelse. Jag ska nu ta upp exempel på situationer där du kan riskera fängelse om du kör utan körkort:

- om du har haft körkort innan men blivit av med det innan om du exempelvis har kört onykter.
- om du har kört bil olovligen under upprepade tillfällen och detta är att se som en vana.

Fängelseperioden för dessa allvarligare typer av brott för körning utan körkort är maximalt sex månader.

Jag rekommenderar dig att vänta köra bil tills du har tagit körkort, du kan ju åka kollektivtrafik så länge. Det är ju bättre för miljön också!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning

Ajla VelicRådgivare